ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG POWIATOWYCH w sezonie 2020/2021
Drogi Powiatowe na terenie działania Powiatowego Zarządu Dróg w Lesku z/s w Baligrodzie utrzymywane są w oparciu o:
– Ustawa o drogach publicznych art. 19 i 20 ( Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 tj )
– Zarządzanie nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25.10.1994 r. w sprawie zasad odśnieżania usuwania gołoledzi na drogach publicznych – Dz. Urz. MTiGM z 1995 roku, Nr 10, poz. 20.
I. SRANDARDY ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG
Zimowe Utrzymanie Dróg (ZUD) są to prace mające na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego wywołanych takimi czynnikami atmosferycznymi, jak śliskość zimowa oraz opady śniegu.
Zasady prowadzonych prac przy Zimowym Utrzymaniu Dróg oraz technologia robót wynikają z aktualnie obowiązujących standardów utrzymania.
Ogólnie w zimowym utrzymaniu dróg obowiązuje 6 standardów. Poszczególnym standardom przypisane są minimalne poziomy utrzymania powierzchni jezdni oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu w warunkach występowania opadów śniegu lub śliskości zimowej, jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw. W przypadkach skrajnie niekorzystnych i nieustabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych ( zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być niewykonalne.
II. ZASADY KLASYFIKOWANIA DRÓG ZAMIEJSKICH DO CELÓW STANDARYZACJI ZIMOWEGO UTRZYMANIA
1. Do grupy 1 zalicza się :
– autostrady
– drogi ekspresowe
– inne drogi krajowe
Do grupy 2 zalicza się :
– pozostałe drogi międzynarodowe E
– pozostałe drogi krajowe z 9 tras
– połączenia dróg zaliczonych do 1 i 2 grupy z głównymi przejściami granicznymi
– drogi krajowe o SRD ponad 4000 p/d
– drogi wojewódzkie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym ( SRD ponad 4000 p/d jako kryterium pomocnicze).
Do grupy 3 zalicza się :
– drogi krajowe o SRD ponad 2000 p/d,
– drogi wojewódzkie o SRD ponad 2000 p/d ( jako kryterium pomocnicze)
Do 4 grupy zalicza się:
– drogi krajowe o SRD ponad 500 p/d
– drogi wojewódzkie o SRD ponad 500 p/d ( jako kryterium pomocnicze)
Do 5 grupy zalicza się:
– pozostałe drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe gdzie występuje regularna komunikacja autobusowa oraz dowóz dzieci do szkół i pracowników do pracy .
Do 6 zalicza się :
– odcinki turystyczne dróg krajowych i wojewódzkich ( dojazdy do odrodków wypoczynkowych, schronisk, wyciągów narciarskich).
Zasady odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach reguluje tabela Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 października 1994r. (Dz. Urz. MTiGM z 1995 roku, Nr 10, poz. 20
L p |
S t a n d a r d |
Opis stanu utrzymania drogi dla danego standardu |
Dopuszczalne odstępstwa od standardu | |||
po ustaniu opadów | od stwierdzenia występowania zjawisk | |||||
1. | 1 |
Jezdnia czarna – sucha – mokra przejezdność całodobowa |
Dotyczy jezdni i poboczy – luźny 2 godz. – błoto pośniegowe 4 godz. – zajeżdżony nigdy – zaspy nigdy |
– gołoledź
2 godz. – szron 2 godz. – szadź 2 godz. – pośniegowa 4 godz. – lodowica 4 godz. | ||
2. | 2 |
Jezdnia odśnieżona na całej szerokości. Jezdnia posypana na całej długości |
– luźny
4 godz. -błoto pośniegowe 6 godz. – zajeżdżony występuje (cienka warstwa nie utrudniająca ruchu) |
– gołoledź
3 godz. – szron 3 godz. – szadź 3 godz. – pośniegowa 4 godz. – lodowica 4 godz. | ||
3. | 3 |
Jezdnia odśnieżona na całej szerokości Jezdnia posypana na: – skrzyżowaniach z drogami; – skrzyż. z koleją; – odcinkach o poch. 4%; – przystankach autob.; – innych miejscach ustal. przez ZD |
– luźny
6 godz. – zajeżdżony występuje – zasyp. języki śnieg.: – lokalnie 6 godz. Utrudnienie dla samochodów osobowych |
w miejscach wyznaczonych: – gołoledź 5 godz. – szron 5 godz. – szadź 5 godz. – pośniegowa 6 godz. – lodowica 5 godz. | ||
4. | 4 |
Jezdnia odśnieżona na całej szerokości Jezdnia posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu |
– luźny 8 godz. – zajeżdżony występuje – języki śnieżne występuje – zaspy do 8 godz. Dopuszcza się przerwy w komunikacji 8godz. |
w miejscach wyznaczonych: – gołoledź 8 godz. -pośniegowa 10 godz. – lodowica 8 godz. | ||
5. | 5 |
Jezdnia
odśnieżona w miejscach zasp. Odśnieżony co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek. Jezdnia posypana na odc. decydującym o możliwości ruchu |
– śnieg
luźny 16 godz. – zajeżdżony występuje – nabój śnieżny występuje – zaspy do 24 godz. Dopuszcza się przerwy w komunikacji 16 godz. |
w
miejscach wyznaczonych: – gołoledź 8 godz. -poślizgowa | ||
6. | 6 |
Jezdnia zaśnieżona.
Prowadzi się interwencyjne odśnieżanie w zależności od
potrzeb Jezdnie posypane po odśnieżaniu w miejscach wyznaczonych przez ZD |
– luźny występuje – zajeżdżony występuje – nabój śnieżny występuje – zaspy do 48 godz. |
w miejscach wyznaczonych: wszystkie rodzaje śliskości po odśnieżaniu 2 godz 2godz. | ||
Drogi powiatowe na terenie powiatu Leskiego utrzymywane są w V standardzie Zimowego Utrzymania Dróg ponadto na wzniesieniach oraz wybranych odcinkach dróg ustawiono znak C-18 ” Nakaz zakładania łańcuchów ” oraz ustawiono skrzynki wypełnione mieszanką uszorstniającą (piasek , sól).
Zaznaczone pole obowiązuje Powiatowy Zarząd Dróg w Lesku , co nie znaczy że nie będzie odśnieżane lub posypywane wcześniej niż przedstawia powyższa tabela i obowiązujący nas standard.
Ujęte w załączniku określenie ” jezdnia posypywana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu” określa, że posypywaniem objęte będą następujące miejsca w ciągach dróg :
– skrzyżowania z innymi drogami oraz liniami kolejowymi,
– odcinki dróg o pochyleniu podłużnym większym n iż 4%
– niebezpieczne łuki poziome ( łuki zbliżone do kąta prostego),
– inne miejsca niebezpieczne, ustalone przez Zarząd Dróg, np. odcinki dróg przebiegające w bezpośrednim sąsiedztwie zbiorników wodnych, na wysokich nasypach i mostach)
III. MATERIAŁY
Do zwalczania śliskości na drogach tut. zarząd będzie stosował mieszanki 10% ( tj. na 100 ton piasku 10 ton soli)
IV. ORGANIZACJA PRACY PRZY ZIMOWYM UTRZYMANIU DRÓG
1. Uszorstnienie nawierzchni dróg
– odbywa się na drogach o nawierzchni bitumicznej na odcinkach dróg decydujących o możliwości ruchu,
– nie będzie wykonywane podczas opadów marznącego deszczu i mżawki oraz w godzinach nocnych
2. Odśnieżanie dróg
– objęte są wszystkie drogi powiatowe
– odbywa się systemem interwencyjnym
– nie będzie wykonywane od zmierzchu do świtu, podczas opadów śniegu oraz zawiei lub zamieci śnieżnych
W okresie zimowym , w zależności od przewidywanych warunków atmosferycznych pełnione są dyżury w godz. 3,00 – 19,00
Wszelkie informacje dotyczące przejezdności na drogach można uzyskać pod numerami telefonów : 13 468 40 12 lub kom. 608 381 586